Hungrig.

Varför är jag så värdelös på att laga mat? Det är inte så att allt jag lagar blir en smaklös gyttja utan ibland blir det faktiskt riktigt gott. Problemet är bara att jag inte har någon fantasi i köket. Förra veckan åt jag pasta med pulversås 4 dagar, inte så kul. Jag kan ha jättebra idéer innan jag kommer in i köket, men så fort min fot kommer över tröskeln så försvinner all ork att göra något vettigt. Det är mycket lättare att bara ta ett äpple och vänta ytterligare några timmar innan man blir vrålhungrig igen. Kanske inte världens bästa system men vad gör man. 
Okej lite kan bero på att det är ca 50/50 % chans att det jag lagar blir bra. Spagetti och ris är väl det jag misslyckas oftast med. Det lägger sig antingen som en tjock botten i kastrullen, en svart botten, eller så blir det alldelles för överkokt och väldigt äckligt. Jag hatar att vara i köket när jag lagar mat jag springer hellre omkring och gör mycket viktigare saker. Då händer det ganska ofta att jag glömmer bort att jag håller på att laga mat.
Jag ska bli bättre på detta. Potatismos har jag bara misslyckats med en endaste gång. (Då åkte locket på pepparn av så potatismoset blev helt grått och oätligt) Det är min favorit också. Passande.
För att skyta lite så brukar jag vara duktig på att baka. Onyttigheter är min grej. Morotskaka, kladdkaka, kolapaj.. Jag skall nog ta och baka parfait till helgen. Kan nog bli en hit! Fick receptet igår,

2ägg
0,5 dl socker
3 dl grädde
1,5 dl lingonsylt  

Du vispar äggvitan för sig själv. Vispa ihop ägg gulorna och socker pösigt. Vispa grädden. Vänd ihop alla ingredienser, vispa inte. Rör försiktigt.

Nyttigt va!! 
 
Kom precis på att jag skall laga picnic-maten tills på lördag. Hmm, hoppas någon kommer och hjälper mig.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0